Ilmu dan Amal Penjana Iman

Pemantapan Iman & Pembentukan Sahsiah

Tetamu Terakhir

Posted by abusyameel on January 15, 2010

BISMILLAH…
Tahukah anda bahawa kita semua pasti akan dihadiri oleh seorang tetamu terakhir yang istimewa?
Siapakah tetamu terakhir yang akan mengunjungi kita nanti? Kenapa dia menziarahi kita dan bilakah kehadirannya?
 Ketahuilah! dia datang bukan kerana inginkan harta kita atau ingin menikmati hidangan lazat bersama kita atau menuntut hutangnya  atau meminta bantuan tenaga kita.Itu semua bukan maksud kehadiran tetamu terakhir ini.
Tetamu ini datang untuk satu urusan penting yang telah ditetapkan. Anda dan keluarga anda malah seluruh penduduk bumi ini tidak akan mampu menggagalkannya dalam misinya tersebut.
 Walaupun anda tinggal di istana-istana yang tinggi, berlindung di benteng-benteng yang kukuh dan di menara-menara yang kuat, dikawal dengan ketat, anda tidak dapat menghalang kunjungannya.
 Untuk menemui kita dia tidak perlu pintu masuk  atau meminta izin atau membuat temujanji terlebih dahulu sebelum datang. Ia akan datang bila-bila masa dan dalam keadaan apapun; ketika kita sedang sibuk ataupun lapang, ketika sihat ataupun sakit, ketika kaya atau fakir, ketika  musafir atau pun menetap  di tempat kita!!
 Tetamu terakhir ini tidak memiliki hati yang lemah. Ia tidak akan terpengaruh oleh ucapan, tangisan atau jeritan atau sahabat-sahabat yang menolong kita. Ia tidak akan memberi ruang kepada kita walau sekejap pun untuk menangguhkan ‘urusan’ yang dibawa olehnya.
 Kalau pun kita berusaha memberinya hadiah atau cuba untuk menyogoknya, ia tidak akan menerimanya sebab seluruh harta itu tidak bererti apa-apa baginya. Dia tetap akan menyelesaikan tugas yang dibawa olehnya.
 Sungguh! Ia hanya menginginkan diri kita sahaja, bukan orang lain! Ia ingin kematian dan mencabut nyawa kita ! siapakah tetamu terakhir ini?
 Dia ialah MALAIKAT MAUT!!!
 Allah s.w.t berfirman, artinya:
 “Katakanlah, ‘Malaikat Maut yang ditugaskan untuk (mencabut nyawa) mu akan mematikan kita; kemudian hanya kepada Tuhanmulah kita akan dikembalikan.” (Al-Sajdah: 11)
 Dan firmanNya, artinya:
“Sehingga apabila datang kematian kepada salah seorang di antara kita, ia diwafatkan oleh malaikat-malaikat Kami, dan malaikat-malaikat Kami itu tidak melalaikan kewajibannya.” (Al-An’am: 61)
Kunjungannya adalah rahsia. Kehadirannya adalah tiba-tiba. Ketibaannya pasti dirasai oleh kita semua. Persiapkanlah diri kita dengan iman yang murni dan dengan amal soleh yang sebanyak-banyaknya agar tiada penyesalan, tangisan dan penderitaan yang akan menimpa kita bila tiba masa ketibaan tetamu terakhir ini.
WALLAHU TA’ALA A’LAM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: